Navn: Jon Høj Mathiasson Jon Høj Mathiasson

Alder: 24

Hvor lang tid har du trænet CrossFit? 4 år

Instagram: jon.mathiasson.pt 

Facebook: JHM Personlig Træning

Hvad laver du til daglig? Arbejder som personlig træner i JHM Personlig Træning

Hvor træner du? Siam Athlete Nation

Hvad er din yndlings WOD/træning? Squat, masser af squat. WOD wise er det ”Helen”

Hvad er din hade WOD? Fran

Thor Wowk spørger dig om, hvordan man bedst kan undgå skader. 

Opvarmning skal være i top, og så skal teknikken være i orden naturligvis. Jeg kan godt lide at sige: stability, mobility, movement. Du skal være stabil i dine bevægelser. Dit opspænd i maven skal fungere, der skal være kontakt til de vigtigste muskelgrupper (baller, kerne, øvre ryg). Du skal være mobil, og kunne bevæge dig så ubesværet som muligt igennem dine leds yderpunkter. Derefter skal du have et godt fundament. Din krop skal kende de bevægelser, du udsætter den for, og det kan kun ske ved at lave gode repetitioner, og masser af dem.

Hvad er vigtigt for dig, når du underviser andre?

At de har det godt med det de laver og fremfor alt at de forstår, HVAD de laver og hvorfor. Folk skal gå derfra med fornemmelsen af at de har lært noget, samtidig med at de har fået en super fed træning ud af det.

Hvad ser du som de største udfordringer inden for CrossFit?

Trænerne. Da jeg startede som coach var jeg ikke dygtig nok, simpelthen. For mig var det mere, mere og hårdere, hårdere! Du skal være kritisk overfor det produkt du giver videre, og ikke gå på kompromis med det tekniske eller standarderne. I CF handler alt om at rykke sig, gøre ting hurtigere, løfte ting tungere, og nogen gange tager det overhånd. Fremgang kan måles på mange måder, og vi, som trænere, må ikke være for fikserede på at vores medlemmer gør det RX eller hurtigst eller tungest, for hvis det ligner lort, så kan det være ligemeget.

Bedste oplevelse inden for træningsmiljøet?

De medlemmer jeg havde i Boxen på Amager (CFC affiliate) var for vilde, og er det sikkert stadigvæk. Kollegaerne og stemningen var suveræn.

Værste oplevelse inden for træningsmiljøet?

Tæller en skade med her? Jeg var ude 8 måneder med en af klemning i højre skulder, der var jeg ikke på toppen.

Hvad er dine mål for 2015?

Jeg træner frem mod Open 2016, og kan forhåbentlig gøre en god figur. Sidst jeg var med var i 2013, lige inden min skade.

Har du planer om at deltage i konkurrencer i 2015? 

Jeg deltog i Individuals i Køge i juni, super fed konkurrence. Jeg har deltaget i flere team konkurrencer, men dette var den første individuelle jeg har deltaget i. Jeg gør det for at få erfaring og teste mig selv. Jeg skal til Christmas Challenge til november, men det er mest for sjov.

Hvad ville du ønske, du havde vidst, da du begyndte til CF?

Wow, alt det jeg ved nu. Det lyder arrogant, men jeg er en hel anden træner end da jeg startede til CF, og udviklet mig utroligt meget, både fysisk men også mentalt. Jeg ville ønske jeg havde haft den skade jeg fik, fordi det var den jeg gjorde mig så interesseret i kroppen og det var den der gjorde mig fornuftig. Det er virkelig sandt.

Hvad er de tre vigtigste ting i din træningstaske?

VL sko, knæbind og tape.

Hvem vil du sende stafetten videre til? Ben Thompson (Fitness World, Lergravsvej)

Hvilket spørgsmål vil du stille ham? Hvordan implementeres vægtløftning bedst ind i din Crossfit træning?